FK

Moduł FK jest przeznaczony dla przedsiębiorstw prowadzących pełną księgowość. W pełni dostosowuje swoje działanie do specyfiki i indywidualnych potrzeb podmiotu gospodarczego. Gwarantuje wiarygodność i użyteczność dostarczonych informacji oraz sprawne ich uzyskanie w firmie jednooddziałowej lub rozproszonej terytorialnie. Sprawozdawczość wewnętrzna i urzędowa dostarcza aktualnych informacji finansowych niezbędnych do podejmowania decyzji oraz sprawnego funkcjonowania firmy. Obsługuje księgowość wielowalutową. Podział kosztów i dochodów na oddziały, filie (dowolne jednostki organizacyjne). Ewidencję ilościowo-wartościową na wybranych kontach finansowych.

Pełna integracja modułu FK z pozostałymi modułami Systemu RT pozwala pracować na jednej spójnej bazie danych i zapewnia szeroką automatyzację prac księgowych.

Moduł spełnia wszystkie wymagania stawiane przez polskie prawodawstwo programom komputerowym służącym do prowadzenia księgowości przedsiębiorstw.

  1. Uniwersalność modułu
      Polega na możliwości dostosowania do specyfiki i potrzeb przedsiębiorstwa poprzez odpowiednie określenie parametrów pracy modułu ( plan kont, konta ilościowe w FK, waluty obce i inne).
  2. Okres obrachunkowy
      Rok obrachunkowy nie musi pokrywać się z kalendarzowym. Długość okresu obrachunkowego definiuje użytkownik. Może ona wynieść od 1 do 24 miesięcy.
  3. Struktura organizacyjna a plan kont
      Możliwe są dwie formy organizacyjne planu kont. Może on być zdefiniowany dla Przedsiębiorstwa jako całości i wówczas dla wydziałów lub filii ( oddziałów w terenie) dane o wartościach tych oddziałów będą gromadzone na subkontach. W przedsiębiorstwie wielooddziałowym możliwe jest prowadzenie planu kont na poziomie przedsiębiorstwa lub jednostek organizacyjnych (filii, oddziałów, wydziałów) - można stworzyć plany kont dla poszczególnych jednostek a na poziomie przedsiębiorstwa na odpowiednich kontach sumy jednostek. Dzięki temu oddziały można analizować pojedynczo, grupowo lub całościowo. Można też księgować bezpośrednio na konta przedsiębiorstwa, jeżeli konto nie występuje w jednostkach.
  4. Konto finansowe
    1. Każda syntetyka może mieć subkonta (analityki) zagłębione do 5 poziomów (łącznie z syntetyką).
    2. Dynamiczny podział konta. Można określić indywidualny podział konta dla każdej syntetyki, przy czym syntetyka ma zawsze długość 3 znaków. Np. dla konta 010 może to być podział 3-2-3-2 co da konta postaci 010-01-001-01, a dla konta 400 podział może być 3-3-1-2 co da konta postaci 400-001-1-01.
    3. Konto może posiadać długość do 10 znaków. Dodatkowo można określić separator.
    4. Konto może być ilościowo - wartościowe. Wówczas na tym koncie oprócz wartości w złotówkach można prowadzić stany w 2 jednostkach miary. Program sam wyliczać będzie średnie ceny. Umożliwia to dodatkową kontrolę np. sprzedawanych bądź produkowanych materiałów i towarów, liczbę przepracowanych godzin przy zleceniach bez konieczności sięgania do innych modułów.
    5. Konto rozrachunkowe tworzy się kojarząc konto z kartoteką kontrahenta (ze słownika systemowego Kontrahenci) i przypisując rodzaj rozrachunku (należności, zobowiązania).
      Obsługa walut obcych. Równolegle do wartości w złotych można na wybranych kontach prowadzić zapisy w walutach obcych.
  5. Plan kont
    1. Plan kont jest w całości definiowany przez Użytkownika. W każdej chwili można dopisać nowe konta lub rozwinąć istniejące.
    2. Wzorcowy plan kont dostarczony z Systemem może zostać przez Użytkownika zmodyfikowany, tak aby był zgodny z jego Zakładowym Planem Kont. Na kartotece konta księgowego pozwala na przeglądanie wszystkich transakcji, w których dane konto uczestniczyło wraz z kontami korespondującymi oraz podaje jego aktualne saldo.
    3. Podział kosztów i przychodów na jednostki organizacyjne.
    4. Dzięki uzupełnieniu Zakładowego Planu Kont o katalog jednostek, system umożliwia ewidencję kosztów i przychodów według miejsc ich powstawania. Dzięki temu w łatwy sposób można otrzymać analizę rentowności poszczególnych działów przedsiębiorstwa, filii, budów, zleceń itp. Na kartotece jednostki System umożliwia przeglądanie wszystkich transakcji kosztowych lub przychodowych, w których dana jednostka uczestniczyła. System drukuje zestawienie kosztów i przychodów z podziałem na jednostki za dowolny okres.
  6. Księgowania i symulacja
    1. Rejestrowanie dokumentów może odbywać się ręcznie lub automatycznie w podziale na rejestry księgowe a dokumenty VAT, dodatkowo w podziale na rejestry VAT. Dokument zarejestrowany może być poprawiony lub usunięty. Może być od razu księgowany lub czekać na późniejsze księgowanie.
    2. Symulacja księgowania (co będzie po zaksięgowaniu nowych dekretów?). Funkcja przydatna przy wprowadzaniu raportów kasowych, podaje stan konta przed i po zaksięgowaniu, obroty. Wartości można przeglądać w zł i w walucie. Dla wygody przy wprowadzaniu dowodu okienko można umieścić na wierzchu ekranu.
    3. System sprawuje kontrolę formalną i merytoryczną przy wprowadzaniu danych, między innymi równość stron Winien i Ma oraz kompletność danych.
    4. Księgowanie dowodu odbywa się w bardzo prosty sposób. Można księgować bieżący dowód lub dowody bieżącego rejestru czy dowody wybranego miesiąca.
    5. Wszystkie transakcje są automatycznie przenoszone do Dziennika i Księgi Głównej.
    6. Księgowanie odbywa się jedynie na konta najniższego rzędu jaki istnieje dla danego numeru konta. Na wszystkie konta nadrzędne księgowanie tych kwot następuje automatycznie.
    7. Księgowanie na tym etapie można jeszcze wycofać dla ewentualnego poprawienia lub usunięcia dowodu. Wycofanie księgowania można wykonać przed zamknięciem miesiąca. Przy zamknięciu miesiąca dowodom nadawane jest l.p. dziennika i porządkowany jest cały miesiąc.
    8. Można księgować wiele miesięcy jednocześnie (np. bieżący i przyszły), bez konieczności zamykania poprzednich miesięcy.
    9. Można księgować w dowolnych okresach bez konieczności zamykania poprzednich ( np. w roku starym i nowym).
    10. Automatyczne księgowanie na inne konta dla zadanych kont poprzez konta korespondencyjne.
    11. Automatyczne przeksięgowania - wykonanie serii dekretów wg określonego algorytmu (ustawionego przez Użytkownika, np. ROZLICZENIE KOSZTÓW).
    12. Moduł wykonuje automatycznie operacje zamknięcia roku i przeniesienia bilansu zamknięcia na bilans otwarcia, w oparciu o zamykany rok.
    13. Szuflada (kopiowanie dokumentu). Można przyspieszyć wprowadzanie cyklicznie powtarzających się lub pracochłonnych dokumentów. Wprowadzony wcześniej dokument zapamiętany w Szufladzie może być z niej pobrany i po zmianie niektórych elementów ( daty lub kontrahenta) gotowy do księgowania.
  7. Księgowania w walutach obcych
      Program zapewnia pełną obsługę księgową w walutach obcych. Każde konto można prowadzić dodatkowo (oprócz w PLN) w walucie obcej. W czasie rejestracji i księgowania dowodów program umie wycenić w PLN dekrety wprowadzone w walutach (ustalić koszt uzyskania waluty przy zapłatach własnych).
  8. Automatyczne przypisywanie zapłat od najstarszych
      Rozliczenie zobowiązań i należności można znacznie przyśpieszyć i prowadzić już na etapie rejestracji dowodów księgowych w FK. Umożliwia to mechanizm automatycznego podziału dekretu zapłaty w czasie rejestracji dowodów księgowych (przypisania do obciążeń). Rozliczenie zapłaty następuje automatycznie od najstarszej faktury.
  9. Import i dekretacja wyciągów bankowych
      Jeżeli Użytkownik korzysta z elektronicznych wyciągów bankowych program potrafi dokonać importu wyciągów do FK i potrafi je zadekretować. W praktyce Użytkownikowi pozostają do „ręcznego” zadekretowania pozycje nietypowe, które nie mają przypisanego konta bankowego.
  10. Rejestry VAT
      Ewidencję VAT umożliwiającą rozliczanie podatku od towarów i usług, prowadzi się w odrębnych rejestrach VAT, które mogą pokrywać się z rejestrami księgowymi.
    1. Moduł umożliwia prowadzenie dowolnej ilości rejestrów zakupów i sprzedaży VAT. Rejestry są definiowalne przez Użytkownika Użytkownik określa ich postać i zakres korzystając z łatwych mechanizmów tworzenia i edycji rejestru. Pozycja rejestru może być jedno-, dwu- lub trzylinijkowa.
    2. Dekretowane dokumenty trafiają do rejestrów automatycznie przy rejestracji dokumentu lub z dziennika. Równolegle jest prowadzona kontrola poprawności danych. Dane przejęte automatycznie do rejestru VAT są w pełni edytowalne.
    3. Moduł umożliwia rozliczenie podatku VAT dla dokumentu w innym miesiącu niż obrachunkowy poprzez podanie daty VAT.
      Sposób prowadzenia rejestrów pozwala na wykonanie zestawień niezbędnych do ustalenia stanu zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług VAT i wystawienie deklaracji VAT-7.
  11. Deklaracja VAT - 7
      Kompletną deklarację można uzyskać automatycznie (ekran nr 1). Funkcjonują trzy sposoby wprowadzania danych: pobranie danych z rejestrów modułu FK, z rejestrów modułu Sprzedaży lub wybranych kont finansowych. Pobieranie z rejestru VAT odbywa się po przypisaniu kolumn rejestru do odpowiednich pól deklaracji VAT-7. Automatycznie przejmowane są kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji. Dołączenie nowego wzoru deklaracji VAT – 7 w module nie jest kłopotliwe.
  12. Sprawozdania urzędowe
      Moduł obsługuje bilans (ekran nr 2), rachunek zysków i strat (wariant kalkulacyjny lub porównawczy), rachunku przepływów pieniężnych (metoda bezpośrednia lub pośrednia), F-01. Dane można pobierać z kont lub wprowadzać ręcznie. Drukować na oryginalnym formularzu z urzędu lub wykonanym przez moduł FK. Porównywać dwa dowolne formularze sprawozdania i załączać kolumnę Różnice. Sprawozdania urzędowe zapisane w postaci arkuszy Excela lub OpenOffice można wykorzystać do sprawozdawczości wewnętrznej firmy.
  13. Rozliczenia kosztów
      Program posiada elastyczne funkcje umożliwiające rozliczenie kosztów. Użytkownik sam określa sposób ich rozliczenia. Rozliczenie może odbyć się:
    1. poprzez automatyczne przeksięgowania (wykonanie serii dekretów według zadanego sposobu),
    2. fazami, tzn. po każdej fazie możliwe jest sprawdzenie poprawności utworzonych dekretów, powstałych w wyniku wykonania przeksięgowań,
    3. określanie algorytmów do przeksięgowań (rozliczenie kosztów).
      Dekrety zapisywane są do zbioru operatorskiego, tak jakby operator wprowadził je ręcznie. Są możliwe do edycji przed ich zaksięgowaniem. Nie zmieniają stanu kont. Jeżeli będą błędne można je skasować i wykonać przeksięgowanie jeszcze raz. Ponieważ możliwe jest prowadzenie kont ilościowo - wartościowych (dwie jednostki miary dla wybranych kont) - w tych jednostkach miary można przechowywać niektóre dane niezbędne do wykonania rozliczenia: godziny pracy, przejechane kilometry, tonaż ładunku, sprzedane ilości, itp.). Dane te są tak wprowadzane jak wartości w dowodach finansowych. Dlatego też nie jest konieczne pisanie specjalistycznych programów rozliczających koszty dla każdej firmy z osobna.
  14. Przeglądanie danych
      Z założenia dostęp do danych jest zapewniony zarówno w formie wydruków jak i funkcji przeglądania. Wszystko co wprowadzono do systemu można zobaczyć na ekranie bez konieczności drukowania (ekran nr 3).
    1. Można wyszukiwać konta i dekrety według zadanych parametrów.
    2. Możliwość przeglądania całego dowodu przy przeglądaniu kartoteki (przy nasunięciu na zadany dekret w kartotece i naciśnięciu klawisza Enter przechodzi się do przeglądania całego dowodu, w którym ten dekret był zaksięgowany).
    3. Przeglądając dziennik przy pomocy jednego klawisza można odwołać się poprzez dekret do kartoteki gdzie został zaksięgowany i odwrotnie. W trakcie przeglądania kartoteki konta poprzez dekret można wyświetlić cały dowód zapisany w dzienniku.
  15. Zestawienia ( w tym do Excela, OpenOffice)
    1. Możliwość wykonywania zestawień na dowolny miesiąc lub za wybrane miesiące (większość zestawień obrotów i sald może drukować zestawienia na BO, na koniec wybranego miesiąca, za wybrane miesiące, narastająco).
    2. Moduł umożliwia wykonanie zestawień wymaganych przepisami Ustawy o Rachunkowości: obrotów i sald, kartotekowe, dziennik, polecenia księgowania.
    3. Zestawienia mogą być drukowane bezpośrednio na drukarce lub kierowane do zbioru XLS (arkusz Excela), tekstowego lub XML (arkusz OpenOffice). Arkusze Excela od razu można przeglądać na ekranie. Program posiada specjalną funkcję zarządzająca wydrukami zapisanymi na dysk w formie zbiorów TXT, XLS.
    4. Filtrowanie wydruków - każde zestawienie ma możliwość podania wzorca numeru konta w postaci znaków zapytania '?' oraz cyfr np. '???01?????' . wtedy zostaną wydrukowane tylko te konta, które na czwartym i piątym miejscu mają numer 01. Przy prawidłowo i logicznie zbudowanym planie kont umożliwia to szybkie uzyskiwanie żądanych wartości bez konieczności tworzenia specjalnych zestawień definiowalnych.
    5. Jeżeli zostały zdefiniowane jednostki organizacyjne lub/ i konta ilościowo - wartościowe wówczas można wykonywać wydruki zawierające te wartości w różnych układach.
  16. Współpraca z innymi modułami
      Moduł FK automatycznie przyjmuje dane z pozostałych modułów: SPRZEDAŻ, MAGAZYN, KASA, ŚRODKI TRWAŁE. O sposobie i częstotliwości przejęcia dokumentów decyduje użytkownik. Dane są przejmowane za pomocą modułu Dekretacji.
      Moduł FK jak i pozostałe moduły Systemu RT pracują na jednej zintegrowanej bazie danych, te same kartoteki wykorzystywane w różnych modułach są wspólne (konta, kontrahenci, asortymenty, dokumenty i inne). Informacja wprowadzona do kartoteki w jednym module jest od razu dostępna w pozostałych.
  17. Przykładowe ekrany
      Poniżej przedstawione sa przykładowe ekrany modułu dla zestawu DEMO. Po nasunięciu kursora myszki na miniaturkę obrazka pojawi sie opis co on zawiera. Klknięcie lewym klawiszem myszy spowoduje przejście do przeglądania ekranów w normalnych rozmiarach.

     

     

     

  18. Przykładowe wydruki
      Poniżej przedstawione sa przykładowe wydruki. Oprócz dokumentów (np. faktyry, dokumenty magazynowe itp.), które mogą być drukowane tylko w postaci graficznej wszystkie inne mogą być drukowane w następujących postaciach :
    1. Graficznej - do drukowania na drukarkach laserowych lub atramentowych. Tutaj są zapisane w plikach PDF. Do ich otwarcia konieczny jest bezpłatny program Akrobat Reader.
    2. Tekstowej - do drukowania na drukarkach igłowych. Tutaj są zapisane w plikach TXT. Do ich otwarcia konieczny jest program Notatnik stanowiacy część systemu Windows.
    3. Arkusz Excela - do edycji i drukowania w Excelu.Tutaj są zapisane w plikach XLS (format Excel 97-2003). Do ich otwarcia konieczny jest program MS Excel stanowiący część pakietu Microsoft Office.
    4. Arkusz OpenOffice - do edycji i drukowania w OpenOffice. Tutaj są zapisane w plikach XML (format akceptowany przez pakiet OpenOffice oraz Excela w wersji minimum 2003. Do ich otwarcia konieczny jest bezpłatny pakiet OpenOffice w wersji minimum 3.2.
      Wydruki można :
    1. Przeglądać - konieczne jest wówczas, aby na komputerze zainstalowany był program obsługujący pliki tego typu (patrz poprzednie punkty 1-4). Należy kliknąć lewym klawiszem myszy na ikonie formatu wybrango zestawienia. Aplikacja obsługująca pliki o danym rozszerzeniu (ustawienia Windows) otworzy wydruk. Aby powrócić do tego artykułu trzeba użyć przycisku "Wstecz" bieżącej przeglądarki.
    2. Pobrać - należy wówczas kliknąć prawym klawiszem myszy na ikonie formatu wybrango zestawienia. Pojawi się menu. Trzeba wybrac pozycję "Zapisz element docelowy jako ...", wskazać lokalizację do zapisania pliku i nacisnąć Zapisz. Plik zostanie pobrany, a do jego obsługi niezbędne są programy obsługujące pliki o danym rozszerzeniu (ustawienia Windows).
      Uwaga ! Aby otworzyć plik XML należy :
    1. Pobrać go.
    2. Uruchomić OpenOffice.
    3. Otworzyć z menu Plik-Otwórz.
    4. Wybrać typ plików "Microsoft Excel 2003 XML (*.xml)" (znajduje się za nazwą pliku) i otworzyć plik.
      Jest to spowodowane domyślnymi ustawieniami Windows. Zwykle pliki XML obsługiwane są przez domyślną przeglądarkę.


    Lp.WydrukPostać
    Graficzna
    [ PDF ]
    Postać Tekstowa
    [ TXT ]
    Arkusz Excela
    [ XLS ]
    Arkusz OpenOffice
    [ XML ]
    1Plan kont
    2Polecenie księgowania
    3Kartoteka finansowa
    4Zestawienie skrócone obrotów i sald na koniec wybranego miesiąca
    5Pełne zestawienie obrotów i sald na koniec wybranego miesiąca
    6Rejestr VAT
  19. Dokumenty do pobrania w postaci PDF.
      Poniżej znajdują się artykuły dotyczące niniejszego artykułu w postaci plików PDF (obsługiwane przez program Akrobat Reader).
      Pliki te można pobierać (przycisk Pobierz) lub przeglądać (przycisk Przeglądaj).
      1FK - opis modułuPobierzPrzeglądaj
      2FK - ulotka (opis skrócony)PobierzPrzeglądaj
      3Wszystkie dokumenty PDFPobierz 
        W arytkule Wszystkie arktykuły w postaci PDF znajdują wszystkie artykuly (do pobrania lub przeglądania) umieszczone na niniejszej stronie.

Co robimy

Zajmujemy się tworzeniem i wdrażaniem systemów informatycznych wspomagających zarządzanie i administrowanie małym i średnim przedsiębiorstwem.

Od 28 lat współpracujemy z firmami branży przemysłowej, rolniczej, przetwórstwa rolnego i jednostkami budżetowymi. Użytkownicy naszych produktów cenią ich bogatą funkcjonalność i przyjazną obsługę.


Posiadamy wieloletnie doświadczenie i praktykę w opracowywaniu i wdrażaniu systemów informatycznych.

Dzięki temu programy zyskały wiele specyficznych i nietypowych rozwiązań stosowanych w procesach biznesowych firm o różnym profilu działalności.

Jeśli następuje rozwój przedsiębiorstwa lub zmiany organizacyjne w łatwy sposób można zmieniać obieg dokumentów i przepływ informacji.





Oprogramowanie

Tworzymy oprogramowanie realizujące potrzeby klientów. Możemy je modyfikować według wskazań naszych Użytkowników.

więcej ...


Analiza potrzeb

Analizujemy potrzeby klienta w celu zastosowania optymalnych rozwiązań biorąc po uwagę koszty, czas wdrożenia, posiadany sprzęt, możliwości pozyskania danych itp.

więcej ...


Wdrożenia

Wdrażamy programy począwszy od przejęcia danych z innych systemów aż do momentu, kiedy Użytkownik może samodzielnie pracować w programach

więcej ...


Pomoc

Przez cały czas służymy pomocą w rozwiązywaniu problemów związanych z użytkowaniem programów, komputerów oraz systemów operacyjnych

więcej ...

Niektóre cechy programów